Sikkerhed ved vinterbadning

Når du vinterbader er det vigtigt, at du har sikkerheden med i baghovedet. Derfor har vi udarbejdet en række sikkerhedsråd, som består af både noget lånt, noget nyt og noget blåt.

OBS: AL BADNING OG BRUG AF SAUNAEN FOREGÅR PÅ EGET ANSVAR!

BADNING:

Før du går i vandet:

  1. Bad aldrig alene – der skal mindst 3 til, for at én kan hjælpe, og én kan hente hjælp
  2. Bad ikke, hvis du er beruset – alkohol, visse medikamenter og stoffer sløver sanserne
  3. Tjek badeforhold og redningsudstyret – bad ikke i høj søgang, eller når der er mange
    brandmænd
  4. Pas på is på stige og bro – brug skridsikre badesko eller sandaler
  5. Sænk kroppen roligt ned i vandet – blodtryksstigningen ved pludselig afkøling kan være
    farligt for nogen.

Når du er i vandet:

  1. Træk vejret roligt
  2. Hold øje med hinanden
  3. Hold dig tæt ved stigen
  4. Svøm ALDRIG under isen

I saunaen:

  1. Søg råd hos din læge først, hvis du har problemer med hjerte-/karsygdomme
  2. Hvis du har feber: Bliv hjemme!
  3. Drik rigeligt vand før og efter saunaturen
  4. Brug ikke saunaen, hvis du er beruset eller påvirket af medikamenter
  5. Vær ikke fastende eller ualmindeligt sulten, før du bruger saunaen
  6. Lyt til din krop! Tving ikke dig selv til at blive i saunaen længere, end du kan holde ud,
    uanset hvad andre måtte mene
  7. Forlad saunaen, hvis du føler dig skidt tilpas, bliver svimmel eller får snurren i hænder eller
    fødder
  8. Ordentlig afkøling efter saunaturen er vigtig – også hvis du af en eller anden grund ikke kan
    komme i vandet
  9. Giv dig selv god tid til at få pulsen ned efter sidste sauna- og badetur. Drik noget vand og
    spis evt. noget saltholdigt hvis du har svedt meget og længe.